Foto: Robin Skjoldborg
(1975)
Forfatterdebut: 2000 (Seriemordere og andre selvlysende blomsterkranse)
Med sit nyskabende og realistiske samt ikke mindst meget poetiske sprog har Kristina Stoltz uden tvivl allerede manifesteret sig som én af sin generations mest eksperimenterende prosaister. Hun kom til verden i 1975 på Frederiksberg, men voksede siden op i barndomshjemmet på Christianshavn sammen med hendes fem år yngre søster. Inden hun indledte sin karriere som forfatter var hun i en overgang tilknyttet Skolen for Moderne Dans i København og Danshögskolan i Stockholm som elev og har desuden studeret litteraturvidenskab og teologi ved Københavns Universitet. Kristina Stoltz fik sin debut i bogform med digtsamlingen Seriemordere og andre selvlysende blomsterkranse i 2000. Herefter fulgte digtsamlingen Græshoppernes tid (2002), romanerne Turisthotellet (2006) og Æsel (2011), samt novellesamlingen Ét kød (2012). Siden har hun blandt andet publiceret romanerne Historien (2013), På ryggen af en tyr (2014), Som om (2016), Cahun (2019), Paradis først (2020) og For evigt (2022) samt digtudgivelsen Fra blodet (2024). Foruden sit forfattervirke er Kristina Stoltz medstifter af nonprofit-forlaget [FINGERPRINT], samt medinitiativtager til den nordiske udgivelsesserie [NOORD] og er desuden aktivt medlem af Forfattere ser grønt, en gruppe af forfattere, der arbejder for at skabe bevidsthed omkring biodiversitets- og klimakrisen gennem ord, lyd og billeder. Hun har ligeledes tidligere fungeret som udvalgsmedlem i Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for litteratur (2014-2017) og som vicepræsident i Dansk PEN (2015-2016), samt som bestyrelsesmedlem i Brandes Selskabet (2016-2017). Derudover har hun samtidig blandt andet bidraget til adskillige danske og udenlandske aviser og tidsskrifter. Privat er Kristina Stoltz bosat i brokvarteret Vesterbro i København med sin kæreste og en stor flok delebørn.
Derfor skriver jeg:
Min mormor forærede mig en dagbog. Jeg var ti år. Jeg begyndte at skrive i den, små ubehjælpsomme sætninger om, hvad jeg havde lavet i skolen og den slags. Ubetydeligheder. Men uden disse spæde spadestik ned i ordene og sætningerne, tror jeg ikke, jeg var endt med at blive forfatter. Lige fra begyndelsen føltes det vigtigt at skrive, det erkendelsesmæssige eksperiment som det dagligt var at skrive om den verden jeg befandt mig i, både den indre og den ydre. Sådan har jeg det stadigvæk. Det er blevet min måde at være til på, mit instrument til at prøve at begribe. Det er vel en indre nødvendighed, der driver ordene frem, en lyst til at fortælle og afsøge sproget, et behov for at trække mening ud af alt det, jeg ikke forstår. Ofte er det også en indignation, vreden over den endeløse sociale uretfærdighed, som jeg i anfald af megalomani mener jeg er ansvarlig for at redde, men i stedet for at drage ud på slagmarken sætter jeg mig ved tastaturet velvidende, at det er et privilegium jeg har.
Kristina Stoltz, august 2015.
Udvalgte litteraturpriser:
2016: Drachmannlegatet
2018: Henrik Pontoppidans Mindefond
Udvalgt bibliografi:
2014: På ryggen af en tyr (roman)
2016: Som om (roman)
2019: Cahun (roman)
2020: Paradis først (roman)
2022: For evigt (roman)
Uden for tid og sted (2002).
Anmeldelse af digtsamlingen Græshoppernes tid.
Af Niels Lyngsø, Politiken.
»»»
Hotel Søvnløs (2006).
Anmeldelse af romanen Turisthotellet.
Af Lilian Munk Rösing, Information.
»»»
Svær portræt-roman lykkes i overbevisende stil (2011).
Anmeldelse af romanen Æsel.
Af Marie Tetzlaff, Politiken.
»»»
Socialeventyrlig realisme (2013).
Anmeldelse af romanen Historien.
Af Kamilla Löfström, Information.
»»»
Sammenbruddet lurer i ny dansk roman (2014).
Anmeldelse af romanen På ryggen af en tyr.
Af Søren Kassebeer, Berlingske.
»»»
Bælgøjet kærlighed (2016).
Anmeldelse af romanen Som om.
Af Marie Louise Kjølbye, Information.
»»»
Med Kristina Stoltz ’Cahun’ virker fantasien ikke længere så slidt, som den har gjort (2019).
Anmeldelse af romanen Cahun.
Af Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen, Information.
»»»
Han vil se hendes ansigt (2020).
Anmeldelse af romanen Paradis først.
Af Klaus Rothstein, Weekendavisen.
»»»
Kvindekrønike om forladthed og klimakamp i coronaens tid (2022).
Anmeldelse af romanen For evigt.
Af Caroline Enghoff, Information.
»»»
En ny fortælling om stater og ulve (2024).
Anmeldelse af digtudgivelsen Fra blodet.
Af Klaus Rothstein, Weekendavisen.
Interview med forfatteren om romanen Turisthotellet.
Interview fra tidsskriftet Sentura (2006). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om novellesamlingen Ét kød.
Interview uploadet af Rosinante&Co (2012). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen På ryggen af en tyr.
Interview fra Information (2014). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren i anledning af romanen Som om.
Interview fra Berlingske (2016). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen Cahun.
Interview fra Information (2019). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen Paradis først.
Interview fra Kristeligt Dagblad (2020). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen For evigt.
Interview fra Kristeligt Dagblad (2022). [klik her]
Forfatterprofilen er senest opdateret den 15.08.2024.
Copyright © 2022