Foto: Sofie Amalie Klougart
(1942)
Forfatterdebut: 1967 (Ideni-udenfor)
Med sin moderne og frem for alt samfundskritiske skrivestil har Kirsten Thorup uden tvivl manifesteret sin position som én af vor tids mest markante skikkelser i dansk prosa. Hun kom til verden i den nordfynske stationsby Gelsted, hvor hun netop som barn og ung voksede op sammen med hendes to ældre brødre. Efter sin studentereksamen fra Fredericia Gymnasium tog hun til Cambridge i England og fik job som au pair og flyttede herefter til København, hvorfra hun netop i starten af 60'erne indledte studier i engelsk og senere litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Hendes debut i bogform kom med digtsamlingen Ideni-udenfor i 1967, men skrev sig dog for alvor ind i litteraturhistorien med romanen Baby fra 1973 og fik sit helt store folkelige gennembrud med sin roman Lille Jonna i 1977. Siden er det blevet til flere meget kritikerroste romaner, heriblandt Himmel og helvede (1982), Elskede ukendte (1994), Bonsai (2000), Førkrigstid (2006), Tilfældets gud (2011), Erindring om kærligheden (2016), Indtil vanvid, indtil døden (2020) og senest Mørket bag dig (2023). Foruden sine talrige romanudgivelser har hun desuden blandt andet ligeledes skrevet digte og noveller, samt ikke mindst skuespil og dramatik til TV og radio. Blandt hendes kilder til inspiration er de to store russiske forfattere Leo Tolstoj og Fjodor Dostojevskij, den ikoniske britiske forfatter Charles Dickens og ikke mindst vores egen store eventyrdigter H.C. Andersen. Parallelt med sit eget forfattervirke fungerede hun fra 1993-1995 som medlem af Det Litterære Udvalg i Statens Kunstfond og fra 1995-1998 som bestyrelsesmedlem for Danske PEN, samt siden 2002 som medlem af bestyrelsen for Danske Skønlitterære Forfattere. Hun har ligeledes med tiden modtaget stor anerkendelse for sit forfatterskab, heriblandt boghandlernes De Gyldne Laurbær, Søren Gyldendal Prisen, Det Danske Akademis Store Pris, samt Nordisk Råds Litteraturpris. Privat er Kirsten Thorup bosat i en lejlighed ved søerne på grænsen mellem Frederiksberg og København.
Derfor skriver jeg:
Da jeg var 14-15 år og ikke kendte anden litteratur end realskolens pligtpensum, introducerede en skoleveninde mig for verdens-litteraturen. Hun syntes det var for dårligt, at jeg læste Illustrerede Klassikere (forkortet tegneserieudgave af klassiske romaner) i stedet for den ægte vare, og opfordrede mig til at læse Dostojevskijs Forbrydelse og straf og Gorkis Min barndom. Romanerne førte mig væk fra den lille stationsby hvor jeg voksede op, og ind i den store fortælling. Siden har litteraturen været min parallelverden.
At skrive er for mig en måde at være til på, en livsnødvendighed som at trække vejret. En måde at overkomme følelsen af at være fremmed i verden, en junkies længsel efter selvforglemmelse. At skrive er at forme en anden, dybere virkelighed af den givne. En vild trang til at omskabe verden med ord og sætninger, gennemlyse den, gøre den større, bedre, mindre, værre, smukkere, mere sanselig, mere eventyrlig. At have været så heldig/uheldig at blive født kræver et svar.
Min tilgang til skriften kan også være lysten/tilskyndelsen til at fortælle, hvad der sker i verden omkring mig, det nære og fjerne i en global virkelighed, kaste lys i mørket, være et vidne i min samtid og sætte skriften ind som en aktiv handling i tid og rum, gribe ind i verdens gang med digtningen som indsats.
Kirsten Thorup, januar 2015.
Udvalgte litteraturpriser:
1983: De Gyldne Laurbær. Himmel og helvede
1995: Bogklubben "12 bøgers" litteraturpris
2000: Det Danske Akademis Store Pris
2004: Danske Banks litteraturpris. Ingenmandsland
2017: Nordisk Råds Litteraturpris
Udvalgt bibliografi:
2000: Bonsai (roman)
2003: Ingenmandsland (roman)
2006: Førkrigstid (roman)
2016: Erindring om kærligheden (roman)
2020: Indtil vanvid, indtil døden (roman)
Kunsten at iscenesætte (2000).
Anmeldelse af romanen Bonsai.
Af Susanne Bertram, Kristeligt Dagblad.
»»»
Livet set i bakspejlet (2004).
Anmeldelse af romanen Ingenmandsland.
Af Søren Kassebeer, Berlingske.
»»»
Modent mesterværk fra Kirsten Thorup (2006).
Anmeldelse af romanen Førkrigstid.
Af May Schack, Politiken.
»»»
Den omvendte verden (2011).
Anmeldelse af romanen Tilfældets gud.
Af Erik Skyum-Nielsen, Information.
»»»
Kirsten Thorup skriver fremragende om moderkærlighed og magtesløshed (2016).
Anmeldelse af romanen Erindring om kærligheden.
Af Per Krogh Hansen, Berlingske.
»»»
Det er en sugende oplevelse at bevæge sig ind i ny roman af Kirsten Thorup (2020).
Anmeldelse af romanen Indtil vanvid, indtil døden.
Af Lars Handesten, Kristeligt Dagblad.
»»»
Den gode smag rager Kirsten Thorup en høstblomst (2023).
Anmeldelse af romanen Mørket bag dig.
Af Erik Skyum-Nielsen, Information.
Interview med forfatteren om romanen Bonsai.
Interview fra Kristeligt Dagblad (2000). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen Førkrigstid.
Interview fra Information (2006). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om digtsamlingen Love from Trieste.
Interview uploadet af Fieldsarkivet (2012). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen Ingenmandsland.
Interview fra Kristeligt Dagblad (2014). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen Erindring om kærligheden.
Interview fra Information (2016). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om skriveproces.
Interview fraKulturXpressen (2016). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om litteratur.
Interview fra Kristeligt Dagblad (2016). [klik her]
»»»
Interview med forfatteren om romanen Indtil vanvid, indtil døden.
Interview fra Weekendavisen (2020). [klik her]
Forfatterprofilen er senest opdateret den 15.10.2024.
Copyright © 2022